Sisällöntuotantoa, sisältömarkkinointia ja kielenhuoltoa
Teksti puhuttelee, kiinnostaa ja hyödyttää
Hyvä sisältö myy tuotteen, palvelun, tapahtuman ja teeman. Eikä komeinkaan ilme auta, jos sisältö onnahtaa. Laadukas sisältö puhuttelee, etenee sujuvasti, tulee yksiselitteisesti ymmärretyksi ja antaa fiksun kuvan huolitellulla kielellä. Huolehdin sekä näyttävyydestä että asioista!
Kunnon tekstiä:
kirjoittaminen ja kielenhuolto
Kirjoittamisen ja asiakkaan tekstin stilisoinnin taito on hyödyksi kaikissa perinteisissä viestintätuotteissa, kuten esitteissä, lehdissä, tiedotteissa, jutuissa ja vuosikertomuksissa. Mutta myös mainonta ja sähköinen viestintä (esimerkiksi nettisivut, some, uutiskirjeet, podcastit ja videot) vaativat sisältöjen hallitsemista.
Kiinnostava, hyödyllinen ja hyödyttävä sisältö:
kohderyhmät ja sisältömarkkinointi
Markkinointiviestinnässä kaikki lähtee liikkeelle tavoitteista ja kohderyhmästä. Vastaanottajan tarpeet ovat itse asiassa tavallaan tärkeämpiä kuin yrityksen tai yhteisön tarpeet. Jos sisältö ei ole kiinnostavaa ja/tai hyödyllistä ja siten motivoivaa, kaikki on velvollisuuden varassa. Kukaan ei tutustu itselleen yhdentekevään ja hyödyttömään sisältöön, ellei ole pakko. Sukellan kohderyhmääsi ja sovitan viestit tilanteen mukaan!
Sisältömarkkinointi tähtää vastaanottajan kiinnostukseen, hyötyyn tai huviin. Mutta tietenkin oppaassa, videossa, uutiskirjeessä, some-päivityksessä, podcastissa tai muistilistassa voi esittää hyvänä ratkaisuna myös omia tuotteita tai palveluita. Somessa joku voi vaikka jakaa tiedon eteenpäin, kun on sen hyödylliseksi kokenut.
Sisällön luomisen polut:
stilisointi, tiedonhaku ja haastattelut
Onnistuneeseen sisältöön voidaan edetä useampaa eri polkua. Usein sisällön lähde on tavalla tai toisella asiakas itse, mutta sisältö voi perustua myös vaikkapa asiakastarinoihin tai tiedonhakuun.
Haastattelemalla tai kokoamalla tietoa eri lähteistä syntyy usein uutta. Pystyn tarkastelemaan sisältöä ulkopuolisen silmin ja asiakkaan näkökulmasta. Haastateltavia voivat sinä itse, asiakkaasi, sidosryhmäsi tai vaikka ulkopuoliset asiantuntijat. Toimittajatausta, kyky nähdä asiat eri rooleista käsin sekä uteliaisuus uutta kohtaan tekevät minusta hyvän haastattelijan.
Stilisointi on asiakkaan raakatekstin kielellistä ja tyylillistä kehittämistä. Teksti voi olla vaikka vain ranskalaisia viivoja tai astetta valmiimpaa. Ellei huomioida sinun ajankäyttöäsi, tämä on useimmiten kustannuksiltaan edullisin tapa tuottaa sisältöjä. Yhdessä hyvä tulee!
Asiakkaideni hyödyksi käytössäni on
sisältöihin ja julkaisemiseen sopivia työkaluja, kuten
Adobe CS- ja MS Office -ohjelmistot, oma lyhytlinkkipalvelu hankalien nettiosoitteiden varalle, toimiva verkkojulkaisualusta sekä hyvät yhteistyösuhteet tamperelaisiin painotaloihin. Uutiskirjeisiin voimme käyttää esimerkiksi asiakkaalle avattavaa MailChimp-tiliä. Lisäksi käytössä ovat tietysti asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaiset työkalut ja/tai yhteistyökumppanit.
Ei ole silkkoa sisältökään :)
Mutta valokuvan väitetään kertovan enemmän kuin tuhat sanaa. Luota siis oivaltavien valokuvieni voimaan!
Web design & all rights reserved: Pieni viestintätoimisto Tampere oy