[[Site/Publish_:_unsupportedBrowser]]

9: Käyntikortit

Käyntikortti pitää edelleen pintansa, vaikka tiedot löytyvät netistä ja kännykät joka taskusta tai käsilaukusta. Älypuhelimien sähköiset käyntikortit eivät välttämättä ole yhteensopivia, tapaamishetkellä ei aina ole aikaa sählätä luurin kanssa eikä potentiaalisten yhteistyökumppaneiden muistiin kannata luottaa. Mutta käyntikortti on helppo tyrkätä käteen, ja sieltä taskusta, laukusta tai lompakosta se sitten toivottavasti tulee vastaan muistuttamaan kohtaamisesta. Esimerkiksi parturi-kampaamossa tai hierojalla ajanvarausten kirjaaminen käyntikortin kääntöpuolen ruudukkoon on hyvää asiakaspalvelua. Siivous-, remontti- tai huoltofirman kuvallinen henkilökortti herättää luottamusta ja luo mielikuvaa hyvin hoidetusta yrityksestä.

Käynti- ja henkilökortit ovat tärkeä osa yrityskuvaa. Käyntikortteja annetaan juuri niille henkilöille, jotka ovat potentiaalisesti kiinnostuneita palveluista tai tuotteista. Kiinnitä siis huomiota kortin suunnitteluun ja painotyöhön!

Käyntikortin perinteinen normikoko on 90 x 50 mm. Ainakaan tuota normikokoa isompaa käyntikorttia ei kannata tehdä, sillä se ei ole käytännöllinen. Vanhastaan käyntikortti on ollut vaakasuuntainen, mutta usein pystysuuntaisessa tila saadaan hyödynnettyä itse asiassa järkevämmin (tietorivejä voi olla nykyisin paljon, mutta ne ovat tyypillisesti lyhyitä). Logo ja muu visuaalinen ilme ohjaavat osaltaan tätä valintaa.

Käyntikortti voi olla yksi- tai kaksipuolinen, eikä ero painatuksen hinnassakaan ole suuri. Kääntöpuolesta saa helposti näyttävän, joten sen hyödyntämistä voi kyllä suositella. Edustavuutta ja omaperäisyyttä voidaan lisätä myös stanssauksella tai materiaalivalinnalla, mutta silloin painatuksesta on oltava valmis maksamaan perusversiota selvästi enemmän. Pyöristetyt kulmat, pinnoitus ja kohopainatus ovat ehkä yleisimmät muutokset perussapluunaan.

Käyntikorttien painatuksessa kappalemäärä on hinnan kannalta ratkaiseva tekijä. Tuhannen kappaleen hinta on todennäköisesti vain noin kaksinkertainen verrattuna sadan kappaleen hintaan (riippuu kuitenkin paljon painotalon laitteistosta ja kustannusrakenteesta). Kuinka suuri painos sitten on järkevä? Mieti niitä tilanteita, joissa voit käyntikorttia hyödyntää. Kuinka usein, kuinka paljon ihmisiä? Entä mikä on kortin odotettavissa oleva elinkaari - millä aikataululla uskot yhteystietojen, tittelin tai yritysilmeen muuttuvan? Mutta kalleinta on joka tapauksessa tilata 50 kappaletta vähän väliä.


Yritysviestinnän ABC:ssä seuraavaksi: Yleisesitteet  [edellinen aihe]

Web design & all rights reserved: Pieni viestintätoimisto Tampere oy