11: Sosiaalinen media – some
Moni mieltää sosiaalisiksi medioiksi (some) vain Facebookin ja Twitterin, mutta someen kuuluvat myös esimerkiksi blogit, YouTube, Flickr, Instagram, LinkedIn, SlideShare sekä lukuisat muut julkaisualustat. Yhteistä niille on ainakin matalan kynnyksen sisällöntuotanto sekä pyrkimys verkottumiseen ja kanssakäymiseen. Termiksi yritettiinkin ensin vakiinnuttaa yhteisöllistä mediaa, mutta somehan siitä tuli.
Miten sosiaalista mediaa pitäisi hyödyntää? Ei ainakaan somea somen vuoksi, vaan yrityksen ja asiakkaiden todelliseen tarpeeseen. Paine hyödyntämiseen taitaa nimittäin olla usein tarvetta suurempi. Jos kanavalle ei ole kohderyhmässä kysyntää tai aika ei riitä aktiiviseen ylläpitoon, voi kanavasta olla jopa haittaa. Millainen vaikutelma syntyy Facebook-tilistä, jolla on tusina tykkääjää ja viimeisin viesti kolmen kuukauden takaa? Jos taas vastaanottaja ei koe viestitulvaa enää riittävän hyödylliseksi, on kyse spämmistä. Raja on yksilöllinen.
Kanavien luominen on helppoa, mutta perustamisesta syntyy aktiivisuuden odotus. Facebookissa, Twitterissä ja blogeissa pitäisi olla tiiviisti läsnä, kun taas kuvien, videoiden ja esitysmateriaalien jakaminen voi olla satunnaisempaakin. Pienen yrityksen kohdalla vaihtoehtona on myös yrittäjän henkilökohtainen profiili, jossa käsitellään ammattiasioita. Jos tili on yrityksen, on päätettävä kuka (ketkä) siellä yrityksen nimissä esiintyy ja mistä siellä tullaan viestimään.
Somessa viihtyviin kohderyhmiin keskittynyt yritys voi saada maksimihyödyn suhteellisen vähäiselläkin satsauksella, kunhan ideoita riittää. Pienen b-to-b-yrityksen ei välttämättä kannata asettaa odotuksia korkealle. Taitavimmat ideanikkarit ja toisaalta raskaimmin mokanneet voivat päätyä melkoiseen pyöritykseen, kun käyttäjät jakavat tietoa yhä uudelleen. Sosiaalista mediaa ei voi hallita, mutta kovalla työllä ja/tai kohderyhmään vetoavalla idealla voi saavuttaa kovia tuloksia ilman valtaisaa mediabudjettia. Jos mokaat, myönnä virheesi äläkä poista kriittistä (ainakaan asiallisesti kirjoitettua) sisältöä. Rento voit olla, jos se sopii yrityksesi profiiliin, mutta keskity asioihin. Huumori ja asiakkaan arvosteleminen tai hänen mielipiteensä vähätteleminen ovat riskejä.
Sosiaalinen media on parhaimmillaan verkottumisessa, matalan kynnyksen tiedottamisessa sekä kaksisuuntaisessa kanssakäymisessä. Jos haluaa päästä sosiaalisen median käyttäjien suosioon, on oltava hyödyksi tai iloksi - tarjottava kohderyhmien haluamaa tietoa tai viihdettä. Kun on riittävästi hyödyksi, käyttäjä kyllä tykkää ja jakaa. Sisältö ratkaisee, jälleen kerran. Vielä lopuksi: Jos asiakas kysyy tai kommentoi, on siihen ensi tilassa reagoitava. Jos ei muuten, niin kiittämällä tärkeästä palautteesta. Vaikka palaute olisi negatiivistakin, niin otetaan opiksi ja iloitaan siitä, että ainakin asiakasta kiinnostaa.
Yritysviestinnän ABC:ssä seuraavaksi: Jatko-oppimäärä [edellinen aihe]
Web design & all rights reserved: Pieni viestintätoimisto Tampere oy